تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

شکر عید بندگی در پایان ضیافت الهی| آئین نماز عید سعید فطر در حرم مطهر رضوی برگزار شد+ فیلم و عکس

  • کد خبر: ۱۶۰۱۲۵
  • ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
شکر عید بندگی در پایان ضیافت الهی| آئین نماز عید سعید فطر در حرم مطهر رضوی برگزار شد+ فیلم و عکس
زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، امت جود و جبروت، ملت عفو و رحمت، مردم تقوا و مغفرت در نماز مخلصانه عید فطر، پروردگار اهل کبریا و عظمت خود را سوگند دادند که این روز عزیز را برای همه مسلمانان عید طاعت و بندگی قرار دهد و همه مؤمنان را در اجر اعمال و عبادات‌شان سهیم و شریک کند.

به گزارش شهرآرانیوز، از ساعت پنج صبح امروز، خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی کوچک‌ترین شباهتی با روز‌های قبل نداشت. اقتضای ترافیک صبحگاهی در این ساعت‌ها هرچه باشد، به اندازه‌ای نیست که خودرو‌ها سپر به سپر در انتظار حرکت باشند و پیاده‌رو‌ها نیز مملو از جمعیت زائران و مجاورانی باشد که با پای پیاده به حرم مطهر رضوی مشرف شوند. با این حال، «صبح روز عید» همه‌چیز فرق می‌کند و مشهدی‌های مهمان‌نواز و زائران مخلص، دوشادوش هم در صحن‌ها و رواق‌های بارگاه منور امام هشتم به نماز ایستادند و صفوف به‌هم‌پیوسته‌ای تشکیل دادند که کمتر قابی توانست عظمت آن را در یک تصویر جای دهد.

شکر عید بندگی در پایان ضیافت الهی| آئین نماز عید سعید فطر در حرم مطهر رضوی برگزار شد+ فیلم و عکس

آن‌هایی که صبح امروز از صحن‌های پیامبر اعظم (ص)، انقلاب اسلامی، آزادی و جمهوری اسلامی و نیز بست‌های نواب صفوی، شیخ طوسی و شیخ طبرسی گرفته تا رواق‌های امام خمینی (ره)، دارالمرحمه، دارالحجه و شبستان‌های مسجد گوهرشاد را با حضور خود از جمعیت لبریز کردند، همان مؤمنان با اخلاصی بودند که در شب‌های قدر، حرم مطهر رضوی از حضورشان یکسره سیاه‌پوش بود. همان عبادالرحمانی که قرآن به سر گرفتند، خدا را به «کتابُکَ المُنزَل» سوگند دادند تا شافع خطاهای‌شان باشند و اکنون سفیدپوش و روسفید از یک ماه بندگی، در عید فطر به زیارت امام مهربانی‌ها آمدند.

دختربچه‌‎ای که با کنجکاوی، وضو گرفتن پدرش را در صحن جامع پیامبر اعظم (ص) تماشا می‌کرد، زائران و مجاورانی که برای پرداخت فطریه پای صندوق‌های کمیته امداد امام خمینی‌(ره) اجتماع کرده بودند، کودکانی که دوان‌دوان، والدین خود را به‌دنبال می‌کشیدند تا در صفوف جلوتر جا بگیرند، خادمانی که با چوب‌پر‌های سبز و زرد، مسیر را به زائران نشان می‌دادند، بوی عود، خنکای صبح و طنین صدای زنگ ساعت حرم رأس ساعت ۶ صبح، همگی تصاویر گویا از نشاط و سرزندگی مردمانی بود که رمضان کریم را سرمایه بندگی خود کرده بودند و عید فطر برای‌شان نقطه آغاز یک زندگی جدید در مسیر عبودیت پروردگار بود.

شکر عید بندگی در پایان ضیافت الهی| آئین نماز عید سعید فطر در حرم مطهر رضوی برگزار شد+ فیلم و عکس

دست‌های پرشماری به قنوت بالا آمد. از پینه‌بسته گرفته تا جانباز آزاده‌ای که چند انگشت از دست‌هایش را در جنگ جا گذاشته بود. با این حال، دست‌ها که بالا آمد، لطف و برکت الهی از آسمان و اشک از دیدگان بندگان جاری شد. البته این اشک‌ها نشان از اندوه نداشت بلکه دل‌های پاک و آن‌هایی که یک ماه خودسازی و تهذیب نفس را با جدیت دنبال کرده بودند، اکنون شیرینی و حلاوت این بندگی را با غلتیدن این قطرات بر گونه‌هایشان احساس می‌کردند. امت جود و جبروت، ملت عفو و رحمت، مردم تقوا و مغفرت در نماز مخلصانه عید، پروردگار اهل کبریا و عظمت خود را سوگند دادند که این روز عزیز را برای همه مسلمانان عید طاعت و بندگی قرار دهد و همه مؤمنان را در اجر اعمال و عباداتشان سهیم و شریک کند.

شکر عید بندگی در پایان ضیافت الهی| آئین نماز عید سعید فطر در حرم مطهر رضوی برگزار شد+ فیلم و عکس

پس از اقامه نماز، مردم دست به شیرینی و شربت متبرکی بردند که خدام بارگاه امام هشتم (ع) در عید فطر، پیشکش آن‌ها کرده بودند. تا نمازگزاران دهانی شیرین و گلویی تازه کردند، خطیب نماز جمعه مشهد هم بر فراز منبر رفت تا در ادامه نماز، فریضه خطبه‌های عبادی سیاسی را هم جاری کند. آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد که وقتی سخن از دوستی با ذات اقدس پروردگار به میان می‌آید، این‌طور گفته می‌شود که خدا را دوست داشته باشید درحالی‌که محبت از ناحیه خدا صادر می‌شود و وجود اقدس خداوند عالم است که پیش و بیش از همه ما، عشق را در امور و شئون زندگی‌مان جاری می‌کند.

پس از پایان خطبه‌های عبادی سیاسی، نمازگزاران راه به سمت در‌های خروجی حرم مطهر بردند و درحالی‌که رو به گنبد نورانی امام هشتم (ع) سلام می‌دادند و از این آستان ملک پاسبان خارج می‌شدند، شیرینی عمل مقبول را در دل احساس می‌کردند؛ همان‌طور که نور ایمان نیز در چهره‌های‌شان مشهود بود.

شکر عید بندگی در پایان ضیافت الهی| آئین نماز عید سعید فطر در حرم مطهر رضوی برگزار شد+ فیلم و عکس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->